KERÉKPÁR FAJTÁK

 

Hol vegyek kerékpárt? Milyen kerékpárt vegyek? Melyik a nekem való bicikli? Milyen kerékpár fajták vannak?

 

Tesszük fel a kérdéseket, hisz manapság oly sok fajta kerékpárt lehet beszerezni. A kerékpár választás első lépése, hogy megpróbáljuk meghatározni, milyen célzattal szeretnénk használni a biciklit. Milyennel? Hát tekerni akarok. Micsoda kérdés... De ez manapság már nem is olyan egyszerű.

Az első és talán legfontosabb kérdés a "hol vegyek kerékpárt?" - Soha ne vásároljon olyan helyről kerékpárt, ahol nincs a webes felület mögött működő kerékpár bolt. Miért fontos ez? Mert ha egy csomagszállító webshopból vásárol, nem valószínű, hogy értenek is a kerékpárhoz. Megfogja kapni  a kerékpárt, beüzemelés nélkül, a garanciát nem, vagy csak nagyon nehezen tudja érvényesíteni. Nincs senki aki érdemben tudna önnek segíteni ha kérdése van, nem tudja kipróbálni, megfogni.

kerékpár bolttal és szervizzel rendelkező kerékpár webshopok minden esetben biztosítják, a személyes átvételt. Sőt, ez az alap átvételi mód. Ha a vevő akadályoztatva van, kérheti hogy elküldjék neki a kiválasztott kerékpárt. De biztos lehet benne, hogy a biciklit rendesen összerakták és beállították, a papírokat kitöltötték. A helyszínen azonnal az ön méretéhez lehet állítani a kerékpárt, hogy a lehető legoptimálisabb legyen az ön számára. A szállításból adódóan persze lehetnek problémák ami kockázati tényező lehet, például egy a kerékpár bolttól több száz km-re lévő vásárló az ár és a kényelem fejében kockázatot is vállal, hisz a garanciát csak az üzletben tudja érvényesíteni. A kerékpárokat minden esetben dobozokban szállítjuk ami sajnos azzal jár hogy részben szét kell szerelni a kerékpárt, hogy az a dobozba beleférjen. A kormány elfordításra kerül, az elsökerék kikerül a helyéről és a kerékpár mellé kerül. Előfordulhat, hogy a bovdenek kiakadnak fészkükből és ezek helyretétele már a vevő feladata. A guminyomás csak teher tartó és nem teljesen felfújt állapotú, mivel (főleg nyáron) a zárt térben a hőmérséklet emelkedése végett felrobbanhat a belső a túlnyomástól.

Ezen dolgok helyretétele viszont szakértelmet nem kíván, de figyelmet, alapos átvizsgálást igen a vevő részéről.

Nos ezen bevezető után nézzük át a kerékpárok fő fajtáit, tulajdonságait és hogy mire is gyártották.

 

Mountain bike kerékpár

Túra kerékpár

Cross kerékpár

Fitness kerékpár

Országúti kerékpár

City kerékpár

Hagyományos kerékpár

BMX kerékpár

 

 

Az MTB kerékpárok

Mountainbike (MTB) kerékpárból készítik a legtöbb variációt és a felhasználási terület itt a legváltozatosabb. Használhatjuk városban, vagy könnyed túrára és nehéz terepre, de még trükközésre is alkalmas. Hát akkor melyik fajtát vegyem? Miről ismerem meg? Egy mountainbike felhasználhatóságát leginkább az határozza meg, hogy milyen a vázgeometria és milyen alkatrészek összessége alkotja.
Az MTB kerékpárok leginkább sportos hegyi kerékpározásra lettek készítve és városi kerékpározáshoz kifejezetten kényelmetlen. Leghatékonyabban erdőkben, úttalan utakon érdemes használni és ez igen élvezetes szórakozás. De ez csak egy a változatos felhasználási módok közül.

 

26" vagy 29" MTB kerékpárt válasszak?

Egyre több gyártó készít 29" MTB kerékpárokat amik valójában nem is 29" keréken gurulnak. A felni mérete 622mm ami a mai túra és országúti kerékpárok felni mérete, amire egy igen öblös minimum 50mm átmérőjű külső gumi kerül. A földtől a külső gumi tetejéig mért távolság már közel 29" lesz. A kerékpár kényelmesebbé, irányíthatóbbá válik és a menettulajdonságai is javulnak. Könnyebben tudunk vele hegyet mászni, kényelmesebb a rossz minőségű utakon, hisz a nagyobb kerék zökkenő mentesen gurul át a gödrökön és persze picit kevesebbet kell tekernünk egy 26" MTB kerékpárhoz képest.

 

 

Az MTB kerékpárok felhasználási területei

Az alábbi sorokban megtudhatjuk milyen területre szánták az adott kerékpárt.

 

MTB Cross Country versenyzés: XCR

Kerékpározási stílus:    Cross Country verseny, maratonverseny
Terep:                        Minden típusú terep, valamint minimális ugratás és letörés
Kerékpár típus:            A legtöbb merevfarú, illetve rövidutas össztelós (max 100mm rúgóút)

MTB Cross Country: XC

Kerékpározási stílus:    Cross Country, maratonverseny
Terep:                        Minden típusú terep, valamint minimális ugratás és letörés
Kerékpár típus:            A legtöbb merevfarú, illetve össztelós (max 130mm rúgóút)

MTB All Mountain: AM – mindenféle terep

Kerékpározási stílus:    Enduro, extrém turázás
Terep:                        Minden típusú terep, valamint minimális ugratás és letörés
Kerékpár típus:           A legtöbb merevfarú, illetve össztelós (max 150mm rúgóút)

MTB Freeride: FR

Kerékpározási stílus:    Extrém kerékpározás, nort shore, dirt, DH, street
Terep:                       Downhill, közepes vagy nagy ugratók, letörések, technikás lejtmenet
Kerékpár típus:           Hosszú rúgóutas, össztelós, min 150mm rúgóút, rendkivül erős vázzal és alkatrészekkel.

Hobbi szintű MTB

Kerékpározási stílus:    Hobbiszintű sportos kerékpározás
Terep:                        Sima főld út, aszfalt burkolat
Kerékpár típus:           Rövidutas telós, felfüggesztés nélküli kerékpár

Városi kerékpár

Kerékpározási stílus:    Hobbiszintű városi kerékpározás
Terep:                        Városi aszfalt burkolat
Kerékpár típus:           MTB szerű kerékpár

 

Javasolt Shimano alkatrész család a kerékpározás stílusához alakítva.

 

Kerékpár besorolása

XCR

XC

AM

FR

HOBBI

VÁROSI

Javasolt Shimanó alkatrész család

Xtr

Xtr

Hone

Saint

Alivo

tourney

    Xt Saint   Acera  
    Lx     Altus  
    Deore        
    Hone        
             
Kerékpár Felhazsnálási terület CC verseny CC Extrém túra Freeride Hobbi City
      Enduro DH    
        Street Nortshore    
        Dirth    

 

 

Felhasználási területek leírása a teljeség igénye nélkül.

 

CROSS COUNTRI  - CC -

Mountain bike (MTB) szakág, melynek versenyeit egy 6-10 km-es, nagy szintemelkedést biztosító körpályán szoktak megrendezni. A verseny hossza 50-60 km (férfiaknál), amit 2-3 óra alatt teljesítenek. A cross country olimpiai sportág, mely nagy népszerűségnek örvend. A hozzá legalkalmasabb kerékpár könnyű, és általában csak első felfüggesztéssel telóval rendelkezik. Nem ritka az országúti kerékpárváz-gyártásban alkalmazott technológiák átültetése, mint például a teljes egészében karbonszálakból készült váz. Sikeres űzéséhez az országúti kerékpározásban elvárt állóképesség mellett magas szintű kerékpárirányítási készség szükséges. Számos országúti kerékpáros "nyergelt át" a cross country szakágra, és ott új teljesítményszintet állított fel.

MARATON

Hosszú távú kerékpáros verseny vagy teljesítménytúra. Létezik aszfaltos változata is, bár hazánkban az MTB maratonok a kedveltebbek. Gyakran a rajt és a cél azonos helyen van, és egy nagyobb 40-60 kilométeres körpályát jelölnek ki a versenyzőknek, amit egyszer vagy kétszer tesznek meg. (Ezzel ellentétben a Duna Maraton rajtja a Budai Várban, célja a Visegrádi Vár alatt volt.) A profik és az amatőrök együtt indulnak. Az amatörök számára a cél a táv teljesítése, míg a profik közt gyakran csak másodpercek döntenek. A pályán 20-30 km-ként frissítőállomásokat helyeznek el a szervezők. Az MTB maratonra használt kerékpár ideális esetben egy összteleszkópos könnyű gép 100-130 mm rugóúttal, blokkolható teleszkópokkal, de lehet csak elől felfüggesztett cross country-jellegű masina is. Rossz időjárásban előnyös a tárcsafék használata.

ALL MOUNTAIN – AM –

Majdnem ugyanaz a kategória mint a maraton versenyzésre használt összteleszkópos kerékpár, ráadásul ugyanolyan általános terephasználatra szánták őket. A különbség, hogy az all mountain kerékpárok nem annyira súlyorientált szerkezetek mint a maraton versenygépek. Az elő és hátsó rugóút tekintetében e gépek - maratonmodellekhez hasonlóan - ugyancsak a 100-130 mm közötti tartományba sorolhatók.


FREERIDE  - FR -

Egy kerékpáros szakág, melyben a kerékpárosok technikailag igen nehéz feladatokat (pl. ugrásokat és ugrás közbeni trükköket) hajtanak végre. A  többnyire épített terepakadályok leküzdése, mely sokszor meredek szakadékokba történő leugrást, vagy extrém meredek sziklás terepen való leereszkedést jelent. Versenyszerűen is űzhető, ahol az időmérés helyét a zsűri általi pontozás veszi át. Amatőrök számára kecsegtetőbb, mint a DH féktelen száguldása. A freeride kerékpár a DH változatnál is erősebb, nehezebb, fejcsöve, villanyaka tulméretes, így a legnagyobb ugratásokat is túléli, és közben lehetőséget biztosít a kormány teljes körülforgatására akár ugrás közben is. Veszélyes szakág, így a védőfelszerelés használata elengedhetetlen.

DOWNHILL  - DH -

A mountain bike egyik fő szakága, melyben a cél a lehető legrövidebb idő alatt egy hegyről leereszkedni. Ehhez speciális, mindkét keréken felfüggesztett össztelós kerékpár szükséges, hosszú rugóúttal, megbízható, erős alkatrészekkel. A sikeres versenyzéshez és a nagy száguldáshoz érdemes igénybe venni a tudomány modern vívmányait: a hidraulikus, minden paraméterében állítható felfüggesztésrendszereket (villa, rugós tag), a nagy fékerőt produkáló hidraulikus tárcsafékeket, a speciális, puha összetételű bütykös köpenyeket. Ezek határozzák meg leginkább az elérhető maximális sebességet. Természetesen a sikerhez kiváló kerékpár-irányítási képességek is szükségesek. A downhill szakág a testi épség szempontjából igen veszélyes, így a megfelelő védőfelszerelés elengedhetetlen. Ma a downhill szakág népszerűsége kissé leáldozóban van, helyette az új divat a freeride.

STREET

Kerékpáros szakág, melyben városi, épített környezetben hajtanak végre trükköket. Ilyen lehetnek a különböző műtárgyakon történő ugratások, illetve stíluselemek bemutatása. A műfajhoz használt kerékpár általában egy dirt jump gép, esetleg más köpenyfajtával kiegészítve. Lényeges elem a nagy erőhatásokat kibíró, maximum 100 mm-t mozgó rugós villa (teló) és az ugyancsak robusztus váz. Mivel áttételekre alig van szükség, a kerékpár lehet egysebességes, mely egyben elősegíti bizonyos trükkök véghezvitelét. Ebben a szakágban speciális épített pályaelemeken rendeznek versenyeket, a kerékpárosok egymásnak mutatják be trükkjeiket. Ezt a versenyformát Jam -nek nevezik.

DIRTH JUMP

A BMX és az MTB egyik szakága, melyben földből épített, vagy speciálisan formára alakított, farostlemezekkel bevont ugratókon lehet gyakorolni az ugratás technikáját, illetve szép, egyedi stíluselemekkel lehet elkápráztatni a szemlélőket.

A lista soha nem lehet teljes, mivel folyamatosan változó fejlődő kerékpár fajtáról van szó. Évről évre mindig jelenik meg valami új, valami nem hétköznapi.

 

Túra kerékpárok - Trekkingek (tracking)

Kerékpározási stílus:    Hobbiszintű sportos kerékpározás
Terep:                        Sima főld út, aszfalt burkolat
Kerékpár típus:            Rövidutas teleszkóp vagy merev villa
Kerék méret:               622mm 28"

A Túra vagy más néven trekking kerékpárok a nagy túrák kerékpárjai. A nagy távolságokat kényelmes testtartással és jó futási teljesítménnyel küzdhetjük le. A mai kornak megfelelő túrakerékpár aluminium vázzal, 21-27 sebességgel, agydinamóval, első teleszkóppal, állítható fejcsővel vannak felszerelve. A sárvédő és csomagtartó még az acélvázasoknál is alap felszerelés. Ezek a kerékpárok már minden kényelmet megadnak nekünk,hogy könnyedén kihozzuk magunkból a maximumot. A hajtás 48-38-28 lánctányért, vagy 48-36-26 lánctányért és 7-8-9-10-es racsnit tartalmaz.  A váltórendszer többnyire láncváltós MTB váltókból áll. Sokszor vegyes váltókból van összerakva de a drágább modelleknél azért találkozhatunk a teljes családdal. A fékrendszer a drágább modelleknél akár hidraulikus tárcsafék is lehet, míg az olcsóbb kategóriáknál V-féket találunk. Az acélvázas modellek általában nem tartalmaznak se agydinamót, se teleszkópot, viszont ez semmit sem von le a használhatóságukból. Nagy túrákra, vagy akár munkába járáshoz ideális választás, mind hölgyeknek mind uraknak.

 

Cross kerékpárok

Kerékpározási stílus:    Hobbiszintű sportos kerékpározás
Terep:                        Sima főld út, aszfalt burkolat
Kerékpár típus:            Rövidutas teleszkóp vagy merev villa
Kerék méret:               622mm 28"

A Cross kerékpár egy igazi vegyes felvágott. A túra és a MTB kerékpárok egyvelege. A vázgeometria és a felszereltség inkább a MTB kerékpárok tulajdonságait ötvöz, viszont a túra kerékpárok kerékméretét örökölte, a virsli gumikról nem is beszélve. A vékony futóéles gumikkal könnyedén haladhatunk nagy sebességgel az aszfaltokon de vegyes gumival felszerelve bármilyen terepen használható. A teleszkóp általában  rövidutas (max 100mm rúgóút). A drágább fajták lokout-os telót tartalmaznak, amit akár a kormányunkról is vezérelhetünk. A hajtás szintén inkább a MTB kategóriánál megszokott 42-32-22 fogas hajtóművet és 7-8-9-10 es racsnit tartalmaz, de nem ritka a 48-36-26 -os hajtómű sem. A váltórendszer többnyire láncváltós MTB váltókból áll. Többnyire vegyes váltókból van összerakva de a drágább modelleknél sokszor találkozhatunk a teljes családdal. A vázgeometria és a kormány "taposó" testtartást enged a kerékpárosnak, amivel nagyobb energiát tudunk a pedálozásba tolni. A kormány sok esetben egyenes esetleg enyhén ívelt, ami szintén az MTB kerékpárok sajátja. A fékrendszer itt is a drágább modelleknél akár hidraulikus tárcsafék is lehet, míg az olcsóbb kategóriáknál V-féket találunk. Mindennapos használatra, munkába járáshoz, edzésre, sőt akár földutakra is kiválóan alkalmas.

 

Fitness

Kerékpározási stílus:    Hobbiszintű sportos kerékpározás
Terep:                        Aszfalt burkolat
Kerékpár típus:            Felfüggesztés nélküli kerékpár
Kerék méret:               622mm 28"

A fitness kerékpárok a cross kerékpárok országúti változata mondhatnánk, hisz ugyan azt kapjuk csak az országúti vonal az erősebb. A kerék itt is a jól megszokott 622mm-es duplafalú felnit, könnyű aluminium agyakat tartalmaz ami a legtöbb esetben gyorszáras csatlakozással rögzíthető a vázba. A gumik némileg vékonyabbak mint a cross kerékpároknál de vastagabbak az országúti modelleknél, mivel főleg aszfaltra lettek teremtve. A hajtás általában két lánctányéros, a felső 50-52 fogat, míg az alsó 39-34 fogas tartalmaz, de létezik három lánctányéros kivitel is. A hátsó fogassor 7 től 10 ig is mehet. A kormány általában egyenes és nincs teleszkóp a kerékpárba építve. A váltórendszer többnyire az országúti váltórendszerekre épül kivéve a fékváltókart ami inkább MTB adaptáció. Vázuk készülhet alumínium ötvözetből és acélból is. A fékek jellemzően a versenyektől örökölt kétforgáspontos fékek amik igen hatékonyan képesek megállítani a kerékpárt nagyobb sebességnél is. A fitness kerékpárok igen könnyűek és nagyon gyorsan lehet haladni velük. Kifejezetten aszfaltra, városi közlekedésre, taposásra ajánljuk.

 

Országúti kerékpár

Kerékpározási stílus:   Sportos kerékpározás
Terep:                       Aszfalt burkolat
Kerékpár típus:           Felfüggesztés nélküli kerékpár
Kerék méret:              622mm 28"

Az országúti kerékpár a sebesség szerelmeseinek készültek. Könnyű összsúly, pontos váltás, magas sebesség ami jellemzi ezt a családot. Vázanyaguk a Hi-ten acélból, crom molibdén acélötvözetből, alu ötvözetből, és carbonszálból is készülhet. A vázak egyre szebbé és egyre könnyebbé váltak az idő múlásával. Teleszkópot nem tartalmaznak és semmilyen felesleges kiegészítőt sem találunk ami a súlyt növelné. A drágább országúti kerékpár hajtása két lánctányért tartalmazó hajtóművet tartalmaz, amit ma már üregesre kovácsolnak. Hihetetlenül könnyű és erős, hisz bírnia kell a nagy terhelést. A  felső lánctányérok általában 56 és 50 fog között mozognak, míg az alsók 44 és 34 fog között találhatóak. Találkozhatunk három lánctányéros kivitelekkel is melyek fogszámai 50 és 32 fog között változnak. A hátsó áttétel 7, 8, 9, 10 lánckereket is tartalmazhat melyeknek fogszámai 11-28 fogig terjednek, különböző összeállításokban. A váltó rendszer az olcsóbb változatoknál kevert válltokból állnak, míg a drágább változatoknál komplett családokat találunk a kerékpárra felszerelve. Sok esetben ez nem csak a váltókra, de a váltókarokra és a teljes hajtásra, agyakra, fékekre is kiterjed. A kormány minden esetben a klasszikus "koskormány" melyet bandázs szalaggal tekernek körbe, a kényelmes fogás érdekében. A fékek kétforgáspontos erős fékekből állnak, melyek biztos fékerőt biztosítanak a megálláshoz.
Kifejezetten a sportos kerékpárosoknak ajánljuk, akik szeretik a nagy sebességgel való haladást és nem riadnak vissza a hosszútávú feszített tempótól sem.

 

City

Kerékpározási stílus:    Hobbiszintű városi kerékpározás
Terep:                        Városi aszfalt burkolat
Kerékpár típus:            Felfüggesztés nélküli kerékpár , rövidutas első teleszkóp
Kerék méret:               26" -  28"

A city kerékpár vagy más néven városi kerékpár a legáltalánosabb felhasználású kerékpár ami létezik. Felszereltségben szinte nincs hozzá hasonló. Találunk gránátagyas (kontrás) egysebességes kivitelt, több sebességes láncváltós, és több sebességes agyváltós kiviteleket is. Sárvédők, csomagtartó, világítás alapból minden kerékpáron megtalálható. Készülnek alumínium és acélvázas kivitelek is mint minden más modellnél.
A gránátagyas változatok a régi jól bevált klasszikus kontrás kerékpárok és csak egy sebességgel rendelkeznek. Fő jellemzőjük, hogy hátrafelé tekerve fékezik a kerékpárt. A Láncváltós kerékpárok a MTB kerékpároknál megismert váltórendszert tartalmazzák, általában 6-7 sebességes kivitelben és nagyrészt marokváltóval történik a váltás. Első váltó nincs. Az agyváltós modellek a gránátagyhoz hasonlóan kontrásak és az agy maga tartalmazza a váltó mechanikáját, ami 3-7-8 sebességes is lehet. A váltás itt is marokváltóval történik. Zömében shimano váltórendszereket alkalmaznak ezeken a kerékpárokon. A kerékméret 26 " is és 28" is lehet. A gumik közepesen vastagok és sima futófelülettel, vagy finom bordázattal vannak ellátva az aszfalton való haladás érdekében. A drágább változatok tartalmaznak teleszkópot is és agydinamóval is fel vannak szerelve, ami nagyban megkönnyíti a kerékpáros dolgát. Nincs többé erős hang és a kerékpárt sem fogja vissza, mint a régebbi dörzskerekes dinamó.
Hétköznapi felhasználásra, rövidtávra, helyi kerekezésre, vásárlásra ajánljuk férfiaknak és nőknek is egyaránt.

 

Hagyományos kerékpár

Kerékpározási stílus:    Hobbiszintű városi kerékpározás
Terep:                        Városi aszfalt burkolat, sima fől út
Kerékpár típus:            Felfüggesztés nélküli kerékpár
Kerék méret:               28"

A hagyományos kerékpárok még mindig nem mentek ki a divatból, sőt mondhatni mintha újjá születtek volna. A szép klasszikus formák, a hattyú nyakas vázak még ma is megdobbantják a szívünket. Ezek a kerékpárok leginkább 28" kerék mérettel készülnek és vagy egysebességes kontrás, vagy agyváltós kivitelek készülnek. Minden földi jóval fel vannak szerelve úgy mint régen és kényelmesek úgy mint régen és imádjuk őket úgy mint régen.

 

BMX

Kerékpározási stílus:    Hobbiszintű vagy verseny kerékpározás
Terep:                        Terem, ketrec és mindenféle tereptárgy amiire csak fel lehet ugratni, vagy le lehet csúszni rajta
Kerékpár típus:            Felfüggesztés nélküli kerékpár
Kerék méret:               20"

A BMX kerékpárok a trükközés mestereinek készült. Jó pár válfaja létezik ennek a szakágnak. Rengeteg trükk és pörgés és forgás jellemzi. Leginkább a fiatalabb generáció kerékpárja, de aki rákapott az felnőtt fejjel is tovább fogja csinálni, hisz szinte ez egy életforma is egyben.
Az olcsóbb kivitelek vázanyaga az acél, míg a drágább típusok főleg CrMo vázakból épülnek. Kerékméretük jellemzően 20" és ballonosabb gumival szerelik őket. A fékek elől hátul U-fékek alkotják, amik sok esetben nem alkalmasak a hirtelen fékezésre inkább csak lassítanak. A fékkarok rövidek és kicsik, nehezen adják át az erőt a fékrendszernek, ami vagy rotoros, hogy a kormányt körbe tudjuk forgatni vagy fixre van szerelve. Ebben az esetben nem lehet forgatni a kormányt csak 180 fokban. A kormány középen egy átkötő elemmel van megerősítve, hogy nagyobb legyen a kormány teherbírása. A BMX kerékpárokhoz általában jár egy pár peg (kilépő) amit  tengelyre tekerve lábtartónak használnak különböző trükkök alkalmazásakor. A hajtás sokat fejlődött az elmúlt években. Az olcsóbb modellek a mai napig egyrészes Z-tengelyt alkalmaznak ami igen erős csapágyházzal párosul és jó nagy golyós kosarakat tartalmaz. Ez a klasszikus USA-bb csapágy. A modernebb és drágább megoldások már háromrészes hajtóművet alkalmaznak. Itt külön találjuk a tengelyt, a jobb és a bal hajtóművet. Ilyenek lehetnek a Spanyol bb, és a mid bb, de manapság már az usa bb-hez is kapható készlet és átszerelhető háromrészesre. Jellemző ezekre a rendszerekre, hogy egyre elterjedtebb a zárt csapágyak használata. Lassan nem is lesz más? A lánctányér szintén igen változatos. Több színben és méretben is kapható készül acél és alu ötvözetből is. A hátsó kerékre manapság integrált kazetta kerül, amin cserélhető a fogassor vagy magába az agyba tekerhető be a driver. Az olcsóbb változatoknál menetes egyes racsni található. A kerék tengelyek erősek és vastagok sok esetben a kerék anyák meghúzása a kerék helyén maradásával nem is igen lehetséges. Erre a célra a hátsó papucsra kapaszkodó láncfeszítő a megoldás.